Cena EITA je jednou z európskych iniciatív v rámci programu Erasmus+ 2021 – 2027.
Cieľom iniciatívy EK je vytipovať vynikajúce, výnimočné a inovatívne vzdelávacie postupy, ktoré boli implementované v rámci programu Erasmus+, a oceniť tak prácu učiteľov a ich škôl, ktorých prínos k učiteľskej profesii bol niečím výnimočný.
Čiastkové ciele ceny sú predovšetkým:
- oceniť úspechy učiteľov a škôl a zviditeľniť ich prácu,
- identifikovať a podporiť vynikajúce vyučovacie a vzdelávacie postupy,
- podporiť vzájomné učenie sa medzi učiteľmi a zamestnancami školy,
- zdôrazniť hodnotu programu Erasmus+ s cieľom spolupráce európskych učiteľov.
Viac informácií o Európskej cene za inovatívne vzdelávanie, ale aj iných iniciatívach sa môžete dozvedieť vo video podcaste Erasmus+ inšpirácie. Ostatné epizódy môžete sledovať alebo počúvať na našom YouTube, Spotify, Podmaz alebo Apple Podcasts.
EITA 2024
Rok 2024 priniesol v tejto iniciatíve opäť novú tému. Stala sa ňou téma aktuálna snáď neustále: „Well-being na školách“ s prepojením na implementáciu iniciatívy „Pathways to School Success“ a reagovaním na trendy PISA 2022.
Tohtoročná téma sa zameriava na budovanie systémového celoškolského prístupu k pohode a duševnému zdraviu na školách.
Je spoločnou témou s eTwinning-om.
Národné agentúry budú opäť od marca 2024 hľadať výnimočné ukončené projekty, ktoré túto tému reflektujú.
Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o týchto témach, môžete sa pozrieť na zaujímavé publikácie o dôležitosti sociálneho a emočného učenia sa, budovaní odolnosti na školách, prevencii šikanovania, ale tiež o podpore duševného zdravia žiakov a učiteľov. Všetky publikácie sú dostupné na tomto odkaze.
Víťazi EITA 2024
Základná škola s materskou školou, Bardejov
Názov projektu : Empathy – a way to the human being
Spojená škola sv. Košických mučeníkov, Košice
Názov projektu : Promote Wellbeing
Stredná priemyselná škola stavebná, Žilina
Názov projektu : GOOD – Good Outdoor Opportunities Delivered for Well-being in School
Pozrite sa aj na kompendium výhercov EITA 2024.
Oceňovanie
Cena je udeľovaná v 4 nasledovných oblastiach:
- vzdelávanie v ranom detstve,
- základné vzdelávanie,
- stredoškolské všeobecné vzdelávanie,
- odborné vzdelávanie a príprava.
V každej kategórii môže byť ocenený maximálne jeden projekt, a to v každej krajine zapojenej do programu.
Organizácie ocenených projektov tak získajú možnosť zviditeľniť svoju prácu a tiež dostanú príležitosť nadviazať kontakty s ostatnými ocenenými organizáciami a zdieľať s nimi tak svoje skúsenosti.
Charakteristiky inovácie
Akým spôsobom sú v projekte inovatívne spracované a implementované vyučovacie a vzdelávacie prístupy?
- Multidisciplinárne prístupy
- Rozvoj kľúčových kompetencií (vedomosti, zručnosti a postoje)
- Prepájanie formálneho, neformálneho a informálneho vzdelávania
- Inklúzia, participácia, spolupráca
- Inovatívne využívanie digitálnych nástrojov (najmä eTwinning-u)
- Aktívna rola “učiaceho sa” vo vzdelávacom procese
Akým spôsobom prostredie vzdelávania, zapojené do projektu, podporuje inovatívne vyučovacie a vzdelávacie prístupy?
- Školy ako aktivátori inovácií
- Kreatívne využitie vyučovacích priestorov
- Udržateľné využitie dostupných zdrojov
- Celoškolský prístup
- Medzisektorová spolupráca
Akým spôsobom ovplyvňujú učitelia/vychovávatelia zapojení do projektu inovatívne procesy výučby a učenia sa?
- Pôsobenie učiteľov ako inovátorov
- Kompetencie učiteľov
- Spolupráca učiteľov a vzájomné učenie sa (peer learning)
Aký je dopad inovatívnych procesov výučby a vzdelávania, ktoré boli v rámci projektu vypracované a implementované?
- Priamy dopad na cieľové skupiny
- Inklúzia účastníkov s nedostatkom príležitostí
- Multiplikačný účinok (na iných žiakov, učiteľov, školy a miestne komunity)
Víťazi predchádzajúcich ročníkov
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2023 mohol získať každý ukončený projekt, ktorý spĺňal stanovené kritériá.
Témou EITA 2023 bola „Vzdelávanie a inovácia“ s prepojením na Európsky rok zručností. Národné agentúry programu Erasmus+ sa pri hľadaní výnimočných projektov zameriavali na umelú inteligenciu, robotiku, kódovanie, programovanie, virtuálnu realitu a podnikanie.
Víťazi 2023
Výsledky všetkých zúčastnených krajín:
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2022 mohol získať každý ukončený projekt realizovaný v rámci programu Erasmus+ 2014 – 2020, ktorý spĺňal stanovené kritériá.
Témou EITA 2022 bola „Spoločné vzdelávanie, podpora kreativity a udržateľnosti“. Tá je priamo spojená s iniciatívou Európskej komisie Nový európsky Bauhaus.
Víťazi 2022
Materská škola na Rožňavskej ulici v Rimavskej Sobote
Projekt: A little antenna
Súkromná základná škola na Dukelskej ulici v Giraltovciach
Projekt: Edu- paths
Gymnázium Ľudovíta Štúra na Hronskej ulici vo Zvolene
Projekt: Prenosná vodná elektráreň
Súkromná stredná odborná škola Pro scholaris v Žiline
Tematická priorita pre rok 2021 bola dištančné / zmiešané vzdelávanie, ktoré prispieva k efektívnemu a inkluzívnemu vzdelávaniu.
Táto tematická priorita bola zvolená v kontexte Covid-19 a zároveň v súvislosti s Akčným plánom digitálneho vzdelávania.
Víťazi 2021
- V kategórii 2 – základné vzdelávanie: Základná škola na Wolkerovej ulici 10 v Bardejove. Škola si prevezme ocenenie za víťazný projekt „Spielend neues lernen“. Projekt bol realizovaný v rokoch 2017 – 2019 a jeho cieľom bolo motivovať žiakov k učeniu sa cudzích jazykov za pomoci gamifikácie.
- V kategórii 3 – stredoškolské všeobecné vzdelávanie: Súkromná spojená škola Železiarne Podbrezová. Projekt bol realizovaný organizačnou zložkou Gymnázium pod názvom Otvorme sa pre svet, My&Vy. Bol implementovaný v rokoch 2017 – 2018. Cieľom projektu bolo umožniť žiakom rozšírenie svojich znalostí a zručností, tiež výmena skúseností v oblasti informatiky a tým podpora ich konštruktívneho myslenia.
- V kategórii 4 – odborné vzdelávanie a príprava: Stredná priemyselná škola stavebná v Žiline. Víťazným sa stal projekt pod názvom “PREDICT – Prompt Revolution in Education with Information & Communications Technology”. Škola realizovala projekt v rokoch 2019 – 2020. Cieľom bolo zvýšiť úroveň digitálnej gramotnosti učiteľov a žiakov a zahájenie digitálnej transformácie školy.