Čo je Európska značka pre jazyky?
Európska značka pre jazyky je iniciatíva zameraná na podporu jazykového vzdelávania, ktorú už od roku 1998 koordinuje Európska komisia.
Jej hlavným cieľom je:
- zviditeľniť a oceniť inovačné projekty a iniciatívy v jazykovom vzdelávaní na všetkých stupňoch vzdelávania – vrátane vyučovania v posunkovom jazyku, Brailovom písme, ale aj vyučovania slovenského jazyka pre národnostné menšiny, cudzincov alebo migrantov,
- podporovať, využívať a rozširovať výsledky úspešných projektov a iniciatív na národnej a európskej úrovni ako príklady dobrej praxe a zdroj inšpirácie a motivácie,
- motivovať žiakov a študentov k učeniu sa cudzích jazykov,
- inšpirovať učiteľov a lektorov cudzích jazykov využívať nové a inovatívne metódy vzdelávania.
Viac informácií o Európskej značke pre jazyky, ale aj iných iniciatívach sa môžete dozvedieť vo video podcaste Erasmus+ inšpirácie. Ostatné epizódy môžete sledovať alebo počúvať na našom YouTube, Spotify, Podmaz alebo Apple Podcasts.
Súťažné podmienky Európskej značky pre jazyky 2024
Európske a národné priority
Európske priority súťaže Európska značka pre jazyky na roky 2023 – 2024 odrážajú politické priority Európskej komisie ako celku. Otvárajú príležitosť ukázať, ako možno prepojiť jazykové vzdelávanie s veľkými výzvami našej doby a podporiť tak cezhraničné riešenia, ktoré vedú k porozumeniu a komunikácii.
V rokoch 2023 – 2024 sa Európska značka pre jazyky udelí projektom, ktoré podporujú aspoň jednu z nasledujúcich európskych priorít.
Európske priority
1. Podpora jazykového vzdelávania nových migrantov, vysídlených detí a mladých ľudí
Ocenené projekty by mali zavádzať opatrenia na podporu nových migrantov a vysídlených detí z Ukrajiny a v širšom zmysle zvyšovať inkluzívnosť vzdelávacích inštitúcií. V oblasti školského vzdelávania a odborného vzdelávania a prípravy môže ísť napríklad o podporu viacjazyčnosti a jazykového povedomia v jazykoch, ktorými hovoria žiaci, rodičia a iné zainteresované strany školy spolu s jazykmi hostiteľskej krajiny. Ďalej môže ísť o zlepšenie akademických výsledkov, upevňovanie pocitu spolupatričnosti a pohody v škole.
2. Profesionálny rozvoj učiteľov v oblasti inklúzie a medzikultúrneho dialógu, najmä v súvislosti so zvýšenou jazykovou rozmanitosťou v triede
Ocenené projekty by mali zavádzať opatrenia, ktoré reagujú na rastúcu rozmanitosť v európskych školách. Môžu to byť napríklad iniciatívy a pedagogické prístupy, ktoré prispievajú k zvyšovaniu odborných zručností učiteľov/pedagogických zamestnancov vo viacjazyčnosti, multikultúrnom kontexte, programy vzdelávania budúcich učiteľov a vzdelávania učiteľov v profesijnom rozvoji, vrátane zamestnancov v predprimárnom vzdelávaní a podpory vedenia školy v oblasti inklúzie.
3. Podpora projektov zameraných na menšiny a regionálne jazyky ako prostriedok na podporu rovnosti, sociálnej súdržnosti a aktívneho občianstva
Inklúzia a rešpektovanie bohatej kultúrnej rozmanitosti Európy je jednou z priorít a cieľov Európskej komisie. Odporúčanie Rady o komplexnom prístupe k výučbe a učeniu sa jazykov rozvíja koncepciu „jazykového povedomia“ a odkazuje na existujúce postupy v dvojjazyčných a viacjazyčných regiónoch, kde sa regionálne alebo menšinové jazyky vyučujú spolu s vyučovacími jazykmi.
Štúdia Eurydice poskytuje prehľad opatrení, ktoré prijali centrálne orgány školstva na podporu výučby regionálnych alebo menšinových jazykov v európskych školách. Ocenené projekty by sa mali zameriavať na takéto postupy, najmä na podporu rovnosti, sociálnej súdržnosti a aktívneho občianstva.
4. Jazykové vzdelávanie ako podpora osobnostného rastu dospelých učiacich sa
Ocenené projekty by mali aplikovať metódy a techniky na výučbu jazykov dospelých učiacich sa s nedostatkom príležitostí, najmä s nízkou kvalifikáciou. Môžu sa napríklad zameriavať na učenie sa jazykov prostredníctvom mentorstva, seba rozvoja, úloh z reálneho života, ktoré pomáhajú dospelým učiacim sa čeliť výzvam a budovať si sebadôveru. Ďalej by mohli posilňovať kľúčové kompetencie a motivovať dospelých učiacich sa k ďalšiemu vzdelávaniu, ako aj zvyšovať mobilitu učiteľov jazykov pracujúcich s dospelými s nedostatkom príležitostí. Prepájanie jazykových vzdelávacích inštitúcií by malo posilniť profesionálny rozvoj a kompetencie takýchto pedagógov.
Ako sa zapojiť
Realizátori ukončených projektov financovaných z programu Erasmus+ alebo realizovaných v rámci eTwinningu môžu predkladať svoje jazykové projekty na základe Výzvy vyhlásenej národnou agentúrou programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu.
Vyhodnotené budú len tie prihlášky, ktoré budú úplné a riadne vyplnené a odoslané do termínu uzávierky (26. 09. 2024). Žiadosť musí obsahovať dostatočné a relevantné informácie, ktoré preukážu splnenie kritérií a priorít stanovených vo výzve.
Nechajte sa inšpirovať
Oslávte s nami Európsky deň jazykov 26. 9. 2024.
Jeho cieľom je podnietiť 800 miliónov Európanov zo 47 členských štátov Rady Európy, aby sa bez ohľadu na vek, v školách aj mimo nich, učili viac jazykov. S presvedčením, že jazyková rozmanitosť je nástrojom na dosiahnutie väčšieho interkultúrneho porozumenia a kľúčovým prvkom bohatého kultúrneho dedičstva nášho kontinentu, Rada Európy podporuje mnohojazyčnosť v celej Európe.